En-to-tre – sådan får du stablet en forretning på benene

-

Er du træt af din chef, der ikke værdsætter det hårde arbejde, du lægger for dagen – hver eneste dag? Føler du ikke, at dine evner bliver udnyttet i din nuværende stilling, og har du mest af alt lyst til selv at tilrettelægge din hverdag? I så fald er løsningen måske et liv som selvstændig erhvervsdrivende. Utallige undersøgelser viser, at langt flere danskere i disse år starter deres egen virksomhed, hvilket skyldes alt fra lavere kapitalkrav, en sundere samfundsøkonomi og øget fokus på iværksætteri. I denne miniguide klæder vi dig bedre på til at blive selvstændig i din egen forretning.

Undervurder ikke forretningsplanen

Inden du griber knoglen og ringer til potentielle kunder, er det vigtigt, at du gør dig tanker om selve virksomhedens koncept. Hvad vil du sælge, til hvem og hvordan? Gå metodisk og empirisk til værks – kortlæg din målgruppe og spørg dem evt. ind til, hvad de særligt lægger vægt på; et unikt design, lave priser eller fleksibel levering? En stor del af din strategi vil naturligvis afhænge af dit produkt, men undgå at lade dig begrænse af såvel et generisk som et helt særligt produkt. Der skal være plads til at ændre koncept undervejs – det er de færreste strategier og planer, der holder på længere sigt.

Du behøver ikke at udfærdige flere hundrede A4-sider. Mange virksomheder formulerer maksimalt et par sider, der i korte træk formulerer, hvordan man har tænkt sig at komme fra A til B. Tag evt. din revisor eller advokat med på råd, hvis dine planer indeholder juridiske eller store økonomiske perspektiver.

Få organisationen på plads – overvej dine salgskanaler

Med et fantastisk produkt og en udførlig forretningsplan i hånden er næste skridt at få selve fundamentet på plads. Den danske e-handel rundede sidste år 100 milliarder kroner ifølge Dansk Erhverv, og det er derfor oplagt at benytte muligheden for at afsætte dine varer eller tjenesteydelser på internettet. For at komme i gang skal du hverken være et teknisk geni eller have flere millioner på din bankkonto – et webhotel kan fås til under 100 kr. om måneden hos DanDomain, de mest gængse CMS’ere er gratis, og får du brug for en webdesigner, er markedet fyldt med dygtige folk til fair priser. Du kan typisk komme i gang med en professionel webshop for mellem 10.000 og 20.000 kr., hvilket er forholdsvis billigt sammenlignet med udgifterne til en fysisk butik.

Hvad med markedsføring?

Du har kvittet dit 8-16-job, fået udviklet en splinterny webshop og har fyldt lageret op med enestående produkter, men der er ingen kunder i butikken. Som nystartet iværksætter er det meget vigtigt at gøre opmærksom på sig selv, og ofte giver det god mening at udnytte den synergi, der er mellem forskellige markedsføringsværktøjer. Selvom marketing ikke altid er gratis, tager det ofte ikke lang tid at gennemskue, hvad der virker, og omvendt hvad der ikke gør. Evaluer løbende på dine tiltag og hold fokus på ROI – Return on Investment. Benchmark initiativerne – hvor stort et afkast får du på Facebook-annoncer ift. AdWords?

Related Stories