PR i den digitale tidsalder

-

Driver du egen virksomhed, så kan det være svært at komme uden om PR. PR er i dag en dynamisk størrelse, som har forandret sig i takt med digitaliseringen. PR handler ikke længere om blot at sende en masse pressemeddelelser ud. Har man udelukkende dette syn på PR arbejdet, så vil man unægteligt fejle.

 

Hvad er PR?

PR er ganske enkelt forkortelsen for public relations. Public relations er i bund og grund en kommunikationsopgave, der handler om arbejdet med virksomhedens omdømme. Både internt i virksomheden og eksternt.

PR arbejdet er super vigtigt, hvis du ønsker at skabe et stærkt brand. Derudover bidrager arbejdet med public relations med at skabe øget synlighed for din virksomhed.

Som tidligere nævnt, er PR i dag meget andet end blot at sende pressemeddelelser ud. Digitaliseringen og de mange sociale medier, har både beriget og gjort pressearbejdet langt mere vanskeligt.

Grundet de sociale medier, har virksomheder i dag langt sværere ved at kontrollere deres eget omdømme. Der er tilgengæld blevet skabt mere gennemsigtighed, og budskaber kan blive spredt til mange tusinde – endda millioner af mennesker på ganske kort tid.

Det stiller naturligvis nogle krav til virksomhederne. Det er i dag sværere at slippe af sted med dårlig service og middelmådige produkter. Der er kontant afregning.

Virksomheder som eksempelvis Trustpilot, har med deres anmeldelses platform gjort det muligt at tjekke en virksomheds omdømme inden man vælger at gøre forretning. Derfor kan virksomheder ikke i samme omfang som tidligere manipulere sig til det gode omdømme. Billedet krakelere i hvert fald væsentlig hurtigere.

 

Hvorfor samarbejde med et PR bureau

Der er flere forskellige grunde til, at du bør samarbejde med et PR bureau.

Et PR bureau kan først og fremmest være med til at skabe retning. Mange virksomheder har problemer med, at det hele stikker i for mange forskellige retninger. Der skal ensretning til, så der kommunikeres klart og tydeligt.

En anden faldgrube som mange virksomheder ryger i, er at de snakker for meget om deres produkt. Medmindre dit produkt er vildt revolutionerende og anderledes, så er det ikke her der bør fokuseres, hvis du ønsker at nå frem til avisernes spalteplads. Et PR bureau kan hjælpe dig med at finde frem til den gode historie og formulere den i et levende sprog.

Derudover har et PR bureau god erfaring med hvordan der bør tages kontakt til medierne. Alt for mange virksomheder sender blot deres pressemeddelelse til en hovedmail.

Før du vælger et PR bureau, som du ønsker at samarbejde med. Bør du tjekke op på, om bureauet har digitale kompetencer. En god PR strategi tager nemlig højde for den digitale verden, og de muligheder der følger med i den forbindelse.

 

Related Stories