SHARE

Der er ikke noget der kommer af sig selv. Det siger sig selv. Men heldigvis er arbejdet med at skaffe det blevet nemmere end det var før i tiden. Vores liv, efter computeren blev opfundet, er blevet markant digitaliseret og dermed også styret af alle de informationer der lægges derind. Før, hvor vi skulle holde styr på alle papirer i fysiske mapper, var kontorerne fyldt med reoler med mapper på. Det krævede også et særligt system og ordenssans at holde styr på alle de mapper. Der skulle være enighed om i virksomheden om mapperne skulle stå alfabetisk eller delt op efter kunder, leverandører og regnskab. Samtidig skulle man også gemme papirer flere år tilbage, så skattevæsenet kunne gå det igennem, hvis nødvendigt.

Nu til dags er vi så heldige at alle disse hverdagsproblemer er samlet i en computer. Det er stadig dig, der skal lave det meste af arbejdet. Og skattevæsenet kan også finde på at komme forbi for at tjekke om dine papirer stemmer overens med det du laver. Men nu er det straks også meget nemmere at organisere det hele uden at sidde med papirer over det hele. Da computeren kom frem var der dog lang vej til den moderne teknologi, som vi har i dag. Og da internettet kom var der flere der proklamerede at det blot var en døgnflue. Det har så vist sig ikke at holde stik, så vi kan kun forvente at der sker endnu mere, som vi ikke kan forestille os endnu.

Gør hårdt arbejde mindre hårdt

Det hårde arbejde er som sagt gjort lettere med internettet og Windows. Det er nemmere at samle programmer der kan gøre det meste af arbejdet for en og du kan bruge online programmer til at udføre mange af de opgaver, som du før skulle gøre manuelt. Hvis du for eksempel skulle finde kunder til din virksomhed, så måtte du kontakte dem telefonisk eller opsøge dem ved at tage ud og finde dem. Derefter måtte du skrive alt ned i hånden om kunden, så du kunne huske alle de oplysninger der var tilknyttet denne kunde. Derfor var der ofte én person i virksomheden, der vidste alt om de kunder han betjente. Det betød at denne sælger kunne finde på at starte sit eget firma og tage kunderne med sig. Det kunne være en fatal udfordring for virksomheden, da ingen andre var ligeså bekendt med kunderne og de derfor var mere loyale overfor sælgeren, som de havde den daglige kontakt til, end med virksomheden.

I dag er det meget anderledes, da man bare kan slå dem op på nettet og give dem et lille kald. Derefter mailer man bare frem og tilbage og samler oplysningerne i et kundestyringssystem kaldet et CRM system. Når alt bliver skrevet ned i et CRM system, som flere har adgang til, inklusiv chefen, så er det straks nemmere at undvære en sælger eller erstatte denne med en ny, da informationen stadig er tilgængelig i virksomheden.

Hvis din virksomhed ikke bruger et CRM system er det en god ide at overveje at anskaffe det. Både for at samle alle kundeinformationer, men samtidig også for at sikre sig et godt overblik over kunderne og deres handlemønstre.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here